Menü

Aparádha, a Lelki tökéletesség útján járók legnagyobb ellensége


Srimate Radharani

Aparádha


Ez egy sanskrit szó, amit magyarra sértésként fordítanak és amitől óva
intenek minden a lelki élet útján járó gyakorlót. Főleg a Vaisnava
aparádhatól. Vagyis az olyan sértéstől, amit olyan személyek ellen
követünk el akik az Istenség legfelsőbb személyiségének oda-adó
szolgálatának útján járnak.


Kezdő szinten az ember persze sok aparádha-t elkövet, meg sokat kap a fejére emiatt, ezért jól esik neki egy kis visszavágás, mikor valaki máson pillant meg valami ilyesmit. Ilyenkor szívesen takarózik meg dobálózik az
aparádha szóval, hogy akkor most ez is sértő, meg az is sértő. Főleg ő
maga szokott megsértődni, ha róla mondanak valamit, vagy ha a saját
értékrende, világnézete, vagy megértésének nem megfelelő
elképzeléseket lát vagy hall. Ez egy komoly akadály az ő
saját életében, mert könnyelműen kiált ki sértőnek bárkit aki nem
tetszik nekik…

 

De igazából az ilyen jelenség csak annyit takar, hogy a bizonyos személy nincs tisztában az aparádha szó jelentésével.


Ez a szó két részből áll:

Apa – Rádha

Apa:Azt jelenti, hogy nélkül, vagy megfosztani, meg ilyesmiket
Rádha: Pedig Srimate Rádharáni neve rövidítve.

Így az Aparádha szó szó szerinti fordításban azt jelenti, hogy Rádharáni vagyis Srimate Rádharáni nélkül.



Hogyha tisztában vagyunk azzal, hogy kicsoda is Srimate Rádharáni, hogy
Ő Krisna legkedvesebb bhaktája, sőt technikai értelemben véve Ő Krisna
egyetlen bhaktája, és hogy neki van a legnagyobb odaadása Az Istenség
Legfelsőbb személyisége felé, akkor könnyen nyerhetnek új megvilágítást
eddigi elképzeléseink a „sértésekről”.

Srimate Radharani

Srimate Rádharáni

Ő nem más mint Krisna gyönyör energiája, ha úgy tetszik a hládini
shakti. Srimate Rádharáni mindent meg tesz, hogy Krisnának minél nagyobb öröme
legyen, és ebbe igyekszik bevonni másokat is, mert nem önző és nem
akarja egyáltalán kisajátítani Sri Krisnát. Őt csak egyetlen egy dolog
érdekli, hogy Krisna minél elégedettebb legyen.


Azt mondja, hogy ha van bárki, aki nála boldogabbá tudja tenni Istent, akkor ő örömmel lesz annak a személynek a szolgája.


SB2 3.23 magyarázat:


A Brahma-samhitában az áll, hogy nem találhatjuk meg az Urat, ha a
védikus irodalomban jártas nagy tudóssá válunk, ám nagyon könnyen
elérhetjük Õt tiszta bhaktáján keresztül. Vrindávanában minden tiszta
bhakta Srimate Rádharáni, az Úr Krisna gyönyörenergiájának kegyéért
imádkozik. Srimate Rádharáni a legfelsőbb egész lágyszívű női párja,
aki a világi női természet képviselője a tökéletes szinten. Ezért az őszinte bhakta könnyen elnyerheti Rádharáni kegyét, s ha Rádharáni
ajánlja őt be az Úr Krisnánál, az Úr azonnal befogadja társaságába.


így:

Náma aparádha (szent név elleni sértés) szó szerint ugye azt jelenti akkor, hogy a szent nevet énekelni Srimate Rádharáni nélkül…


Seva aparádha (szolgálat közben elkövetett sértés), szó szerint azt jelenti, hogy szolgálni Krisnát Srimate Rádharáni nélkül…

Vaisnava aparádha (Bhakták ellen elkövetett sértés), szó
szerint azt jelenti, hogy bhaktákkal társulni Srimate Rádharáni nélkül. Vagyis
nem Srimate Rádharáni hangulatában gondolni, viselkedni, vagy beszélni
a bhaktákról, vagy a bhaktákkal.

 

Srimate RadharaniSrimate Rádharáni hangulatát könnyen megérthetjük, ha
tanulmányozzuk az Úr Caitanya maháprabu, vagyis Gauranga maháprabhu
kedvteléseit, aki ugye nem más, mint Sri Krisna, Srimate Rádharáni
hangulatában elmélyülve.

 


A legkegyesebb inkarnáció.

Az aki
nem cáfolni, balhézni, meg ölni jött, hanem csak azért, hogy a harináma
Sankirtana Yagját, az Isten Szent Neveinek éneklését elterjessze az
egész világon. Ezt ráadásul nagyon kegyesen teszi minden élőlénnyel,
válogatás, faji, nemi megkülönböztetés nélkül.


Ahogyan azt a Budapesti Indiai kulturális központ, templomszobájában is láthatjuk a falon az oltár mellett:

Lord Caitanya

Az Úr Caitanya nem variál,


hogy ki mit csinált előtte, ki lakik templomban meg ki nem, kinek van
avatása és kinek nincs, nem szelektál, hogy ki milyen komoly vaisnava,
vagy esetleg állati testben van-e, esetleg az impeszonalista, vagy
máyávada vonalat követi-e, karatés nadrágot hord, vagy éppen lila
frizurát?

 

Mindenkinek adja a kegyét válogatás nélkül.
A Caitanya caritámrita
azt írja, hogy olyan kedvesen, alázatosan és akkora szeretettel mutatta
be az Istenség legfelsőbb személyiségének oda-adó szolgálatát, hogy
bárkivel csak találkozott, mindenki elfogadta azt tőle és ez után ennek
szentelte az életét. Mindegy, hogy előtte, vagy addig mi volt, ez után
már csak ez a tudás és ez a folyamat érdekelte.


Szóval ez Srimate Rádharáni hangulata, mert az Úr Caitanya az Krisna, sz Ő hangulatában elmerülve. Ha mi nem vagyunk ebben a feelingben,
vagy nem teszünk meg mindent, hogy benne legyünk, sőt még csak nem is
imádkozunk érte, akkor bizony tökmindegy, hogy milyen szépen öltözünk
fel, meg kenjük ki magunkat, meg tök mindegy hány mantrát, vagy ritmust
ismerünk, milyen beozstásunk van, vagy hány követőnk stb…, ha nem így vagyunk akkor aparádhik, vagyunk és nem fogunk fejlődni a lelki életben, sőt a sok sértés visszahatásaként el fogjuk hagyni az utat, mert nem bírunk majd járni rajta…
Vagyis ha nem kultiváljuk az Úr Caitanya hangulatát a saját viselkedésünkben, akkor az életünk egy nagy aparádha, azaz Srimate Rádharáni nélküli.

Ezt jelenti az Aparádha szó…
Srimate Radharani
Ezt a bejegyzést sok szeretettel ajánlom ÁnandaVrindavan prabhunak, aki mióta vissza jött Bombayből, azóta ilyen és még ehhez hasonló dolgokról mesél nekem és aki oly keményen helyt áll a tréningeken