Menü

Hogy is van az a Gerillamarketing? Avagy a keserű Marketing torta históriája…


gerilla, comando, action
Mióta
nem élhetek Krisnás szerzetesként, a VegaFOOD-nál
tevékenykedem marketingesként. Igyekszem jól végezni a munkámat és folyamatosan
fejleszteni magam. Sok weben magát „Gurunak” nevező marketinges tanító írásait,
gondolatait, ötleteit tanulmányoztam január óta, mióta a céghez kerültem ebben
a „munka” körben. Szeretem csinálni, hiszen az egész egy jó cél érdekében
történik, hogy az emberek Istennek felajánlott lelki ételhez juthassanak hozzá,
ráadásul Srila Prabhupáda is mint egy megfelelő törekvést, cselekedetet
határozta meg a prasadam osztást.
felnőtt tartalom, csak felnőtteknek.

Ezekből kifolyólag sok minden „marketing”
ötlettel találkozok, amiket méltán szűrök, hogy az a vallásos elvekkel is összhangban
legyen, vagyis a módszer a társadalom hasznára váljon és ne a degradálódást
támogassa…

Ez egy nehéz munka. Nem azért,
mert lapátolni kell a törmeléket, mint mondjuk egy építkezésen, vagy ilyesmi,
hanem egész egyszerűen azért, mert napra készen kell lenni és sokat kell
agyalni, főleg a fent említett elvek figyelembe vétele végett…

Szóval olvasgatom jó pár figyelemre
méltó marketinges, mint Wolf Gábor,
vagy Nicholas Viktor, Goldmann Dávid, Pilát Gábor, Tonk Emil, Pálinkás Róbert hírleveleit, dobozos
tréningjeit, vagy hallgatom előadásaikat és megnézem a közzétett videóikat, hogy
otthon legyek a témában. Megszoktam, hogy bár egyikőjük sem egy szent életű
ember, akiket mégis „Guru”-ként fogad el egy bizonyos réteg, érdemes, sőt lehet
is tőlük tanulni. Igazából tisztelem őket, mert tudnak tanítani. Bár amit
tanítanak, és amire használják ők maguk vagy tanítványaik a tudást amit átadnak,
sokszor az emberi élet értelmének szempontjából néha sokkal több mint megkérdőjelezhető, illetve
értelmetlen, de azért csak fel tudom használni magam is a tőlük tanult dolgokat
egy általam nemesnek ítélt cél megvalósításának érdekében.

Na itt jött a Marketing torta. Egy 11 „neves”
marketinges tanító előadását magába ölelő marketing konferencia. Innen jövök
éppen… (Nekem ez volt az első ilyen élő marketing konferenciám)

Ezt a gólyavár előadó termeiben
rendezték, ahol az Élet-Halál
konferencia
is lesz hamarosan. Reggel korán kezdődött és egész nap nagyon
jó kis előadásokat hallhattam. Mindegyik előadón látszott, hogy egy komoly
emberről van szó, akinek van tartása, meg némi élettapasztalata is és
szerencsére sok olyan dolog is volt a tarsolyukban ami nekem a jövőre nézve mindenképen
hasznos lesz.

Volt két kávészünet, meg egy
ebéd, aztán 10 előadó, egy egyórás csúszás, meg 22 telejegyzetelt oldal
rengeteg jótanáccsal. Megismerkedtem néhány emberrel, cseréltünk pár
névjegykártyát, meg lehúztam jó néhány pohár 100%-os narancslevet, szóval
elismerésem a szervezőknek. Eddig a pillanatig egy tényleg jól megszervezett és
lendületesre össze állított konferencia volt, ami csak úgy „etette magát”.  A rendezvényre kétféle jegyet lehetett
váltani, egy amolyan fullosat a fenti terembe, ahol a tulajdonképpeni előadások
zajlottak és élőben láthattad az előadókat, meg egy amolyan „fapadosat” a lenti előadóterembe, ahol egy
kivetítőn követhettük az eseményeket. Eleinte el  gondolkodtam, hogy vajon Krisna miért nem
engedte, hogy élőben egyenesben hallhassam a tanításokat és miért a lenti
terembe vettem jegyet, mikor a fullos sem volt sokkal drágább, de erre a
18:00-kor kezdődő előadás alatt kaptam választ…

Ekkor állt fel a színpadra Kaizer Gábor, aki a gerilla
marketingről tartotta kis előadását. Erről már sokat hallottam és sok mindent
olvastam róla, főleg a Marketingkommando.hu oldalon Wolf Gábor jóvoltából és
igazából mivel mi is a kis és
középvállalatok kategóriába tartozunk, ezen formula kivitelezésén dolgozunk a
cégnél is. Ez a csávó, azonban egy egészen új arcát mutatta meg ma nekem a
Gerillamarketingnek, aminek következtében úgy döntöttem, hogy akkor…

Az még elment ilyen sok és neves
előadó kiváló előadása mellett, hogy a csávó egy olyan nyegle, nagyképű,
tenyérbe mászó stílusban adta elő magát, hogy a lenti terem csak röhögött
rajta. Az sem volt gond, hogy úgy futtatta magát és a marketinges
tevékenységét, mintha ő szarta volna a spanyol viaszt, de a gerilla marketinget
ide Magyarországra mindenképpen. Persze a fenti terembe mindenki kussolt, de a lenti, fapadosban
még az előttem ülő hölgy is hátra fordult egyszer és hangosan megjegyezte, hogy ha itt
kifütyülnénk, azt odafönt úgy sem hallanák… Bemutatott néhány munkásságát
szépen sorban és nagyon hangsúlyozta a gerilla marketing lényegét, hogy
szokatlannak, meghökkentőnek kell lennie, meg hogy kis költségvetéssel egy
nagy kampánnyá kell válnia.

Aztán levetítette ezt a filmet:

És elmesélte, hogy: „A
szórakoztató, látványos képi elemekkel tarkított kisfilm, minimális angol
feliratokkal kiválóan alkalmas volt arra, hogy a célországokban vírusként
terjedjen a videómegosztó oldalakon. Az easyHotel kampánya egyszerre futott
Magyarországon, Hollandiában, Németországban, Nagy-Britanniában és
Oroszországban…”

Nekem eddig jó kedvem volt és nyitott voltam, meg igyekeztem befogadó lenni, de
mikor ezt megnéztem… Az jött át benne, hogy az utcán adományokat gyűjtő Krisnás
szerzetes barátaim, akik kint állnak hóban, szélben, fagyban, télben és azért
dolgoznak, hogy ételt tudjanak osztani a rászorulóknak, hogy Srila Prabhupáda
könyvein keresztül egy olyan alternatívát adjanak az embereknek az életre, ahol
tudják egymást és Istent szeretni stb., őket ellenségként jeleníti meg…

Mikor vége lett a filmnek
elcsendesedett a terem és mindenki lopva rám-rám pislantott, hogy miként reagálok…

Hát csak ültem ott csendben és
kinyílt a kis Gerber a zsebemben. A
szentírások szerint, ha valaki rosszat mond a vaisnavákról ki lehet vágni a
nyelvét. Persze 2008-van és ezt mostanában nem gyakoroljuk, de eljátszottam a
gondolattal. Sőt a düh hullámai különféle lökéshullámokban értek el, mígnem az
egyik felállított helyemről az előadás végén, hogy egészen a fenti terem
bejárati ajtajáig repítsen, hogy azon berobbanjak. Majd mondjuk egy
tigrisbukfenccel felugorjak a csávó mellé a színpadra (mint mondjuk egy gerilla, ha már gerillamarketing)és úgy helyezkedve, hogy jól
látszódjon a pólómon a VegaFOOD felirat egy vágást ejtsek az ágyékán, azon
kihúzzam és a nyaka köré tekerjem a saját beleit és azzal folytsam meg. Közben pedig
azt suttogjam a fülébe, hogy megértettem a tanításodat mester, mosolyogj a
kamerába, mert ebből világhír lesz, igazi gerillamarketinges
vírus videó

Persze az ajtóban megálltam…
(Gyáva szar vagyok talán…)

Gondoltam bár a világhír
garantált lenne, sőt a VegaFOOD nevét is biztos sokan megismernék, ha jó szögbe
helyezkednék és a mindenfelé locsogó vére nem takarná el a feliratot a pólómon,
vajon mit változtatna a világ sorsán ha híre menne, hogy egy őrült fundamentalista Krisnás
nagyon látványosan kinyírt egy valószínűleg kábítószeres fiatal marketingest egy reklámfilm miatt? Sőt talán
nem pont az általam kifogásolt videó üzenetét erősíteném-e meg ezen tettemmel?

Szóval vissza mentem a terembe,
és belül fortyogó világgal összepakoltam a kis motyómat, kiszambáztam az ajtón,
majd megkérdeztem az egyik Hostest, hogy kitől lehet vissza kérni a befizetett
pénzt, ahogyan a pénz-visszafizetési garancia vállalva volt a Marketingtorta
honlapján. Aztán lehívták a főszervezőt, akinek elmondtam, hogy minden nagyon
szép és jó volt, sokat tanultam, de elvből nem támogathatok egy olyan
rendezvényt, ahol efféle színben tüntetik fel azokat az embereket akiket sokkal
jobban tisztelek mindenféle marketinges állítólagos „gurunál”.

A szőke hostess lány még
megpróbálta menteni a helyzetet, hogy hát ha eddig jó volt, akkor gondoljak az
eddigi szépre és jóra… Nem mondtam neki, hogy ha így tennék az olyan lenne, mintha én
arra kérném, hogy ugyan úgy szeresse a férfit, aki eddig szerette, becézgette,
de most meg egy késsel levágta mondjuk a fülét, mint előtte…

A főnök jó fej volt. Adott egy
névjegykártyát és mondta, hétfőn keressem meg, hogy megbeszéljük a részleteket…
Kíváncsi vagyok, vajon a 100%-os pénz visszafizetési garancia mennyire fog
megvalósulni…?

Szóval Kaizer Gábor úgy gondolom, hogy egy még tapasztalatlan kezdő, aki annyit ért az egész világból és marketingből, hogy ami feltűnő, szokatlan és meghökkentő az jó, mert sok pénzt hoz neki. Viszont azt hiszem nem tudja még hol a határ, vagy mit érdemes bolygatni és mit nem. Persze az is lehet, hogy mint ahogyan eredetileg is azt akarta, hogy mások terjesszék ezt a videót, pont így mint ahogyan most én is teszem, hiszen vírusvideónak készült, meg ahogyan azt a cége honlapján el is mondja, ez az előadása is egy direkt ilyen színvonalúra készült, hogy tutira legyen vízhangja….

Minden esetre egy biztos. Azt még nem tudja, hogy milyen az, ha valaki olyan haragszik meg rá, aki aztán szívből tud gyűlölni…  S bár tudom, hogy ez egy nem jó tevékenység, mivel teljesen jogosnak érzem még a szentírások alapján is, melyek olyasokat segítettek abban, hogy ne legyek egy agresszív barom, nem tudok tenni az érzés ellen… (Amúgy meg nagyon remélem, hogy így, hogy leírtam már múlik is…)

Gouranga

Szerinted is ez kell, hogy legyen a média jövője? Nem kell tenni semmit az ellen, hogy “poénnak” álcázva erkölcstelen és etikátlan mondadójú filmekkel, képekkel, vagy akár színtiszta hazugságokkal manipuláljanak, vagy próbáljanak manipulálni minket és  embertársainkat. És ezt el kell fogadnunk tudománynak, sőt egy olyan dolognak amit tanulni és tanítani érdemes? Ez a jövő?